środa, 14 listopada 2012

"Król Edyp" - G. Holoubka


Teatr TV - 2004

/M. Wróbel/

Na ostatnich zajęciach z historii scenografii z panią mgr Anną Piechówką oglądaliśmy ekranizację spektaklu z Teatru Ateneum pt. "Król Edyp" wyreżyserowanego przez Gustawa Holoubka. W głównych rolach wystąpili: Piotr Fronczewski, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Tadeusz Borowski. 
Scenografia była bardzo uboga, właściwie tylko stroje nadawały widowisku antyczny charakter. Brak rekwizytów obnażał aktorów, ale czołowi artyści sceny teatralnej w Polsce świetnie sobie z tym poradzili. Chór był tłem i komentatorem wydarzeń dziejących się na scenie, a głos przewodnika chóru należał do Gustawa Holoubka. Wydaje mi się, że właśnie w ten sposób w starożytności występował chór.
Najbardziej poruszyła mnie prawdziwość granego przez Fronczewskiego króla Edypa - obserwowałam jego szczerą chęć odkrycia tajemnicy i uparte dążenie do tego. Dzięki tej inscenizacji zrozumiałam wreszcie rozterki moralne władcy Teb i jego żony Jokasty. Uważam, że spektakl jest godny uwagi i polecenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz