poniedziałek, 13 stycznia 2014

Igraszki z diabłem



Igraszki z diabłem, Teatr Telewizji

/Albert Bałchanowski/

Chciałbym podzielić się refleksją na temat sztuki czeskiego prozaika i dramaturga Jana Drdy „Igraszki z diabłem”. Utwór ten to oparta na ludowych wątkach baśń sceniczna przedstawiona w konwencji komediowej. Jej bohaterem jest wojak Marcin Kabat, który zwolniony ze służby po latach wraca w rodzinne strony. Podczas wędrówki spotkała go przedziwna przygoda, w którą obok pyskatej Kasi i naiwnej królewny Disperandy, rozbójnika oraz pustelnika wmieszało się piekło i niebo. Marcin Kabat to prawdziwy bohater ludowy, który stanie po stronie słabszych nawet przeciwko czartom.

Do tej sztuki mam szczególny sentyment, gdyż wraz z teatrem amatorskim miałem okazję ją realizować. Wzorowaliśmy się na przedstawieniu zrealizowanym przez Teatr Telewizji w 1980 roku, w reżyserii Tadeusza Lisa. Na ekranie widzowie mogli wówczas podziwiać nie tylko doskonałą grę aktorską m.in.: Mariana Kociniaka, Krzysztofa Kowalewskiego, Marka Kondrata, Magdaleny Zawadzkiej czy Janusza Gajosa, ale także nowatorską jak na tamte czasy technikę realizacji obrazu, efektów specjalnych (choćby rozdwojenie się diabła Lucjusza). Właśnie w postać Lucjusza miałem okazję się wcielić. Niestety, na scenie nie dałem rady się rozdwoić ;) Mimo to, wiele się nauczyłem podpatrując grę Marka Kondrata, którego próbowałem naśladować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz